RSS 2.0
 
   

Bakdag

 Den 2013-03-23, kl 10:30:00
Filed in Anna Fahlgren |   Kommentarer: 0  
 
 
Jag fick ett ryck i onsdags och bakade två olika sorters bröd! Supergoda blev dem, därför tänkte jag dela med mig utav recepten:

Morotsbröd
Ingredienser: 
1 kg morötter2 dl pumpakärnor2 dl solroskärnor1 dl krossade linfrön1 dl skalade sesamfrön1 tsk salt4 ägg.

Gör så här: Sätt ugnen på 175grader. Skala och riv morötterna (var noga med att pressa ut så mycket vatten som möjligt ur morötterna). Lägg alla frön i en bunke och mixa dem till ett frömjöl. Tillsätt salt och rör om. Häll i 2/3 av de rivna morötterna och mixa allt till en smet. Vispa äggen i en skål och häll i resterande rivna morötter och ägg och rör om ordentligt. Smörj en brödform med fett. Häll i smeten och strö lite sesamfrön över. In i ugnen i ca 80 min. 

Äppelbröd
Ingridienser:
 2 dl havregryn, 5dl dinkelmjöl, 1dl linfrön (jag tog krossade), 1 dl sesamfrön, 2tsk bikarbonat, en nypa havssalt, 3 msk honung, 1 rivet äpple, 4 dl yoghurt (jag tog naturell yoghurt 3%).

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla torra ingridienser. Riv ner äpplet och tillsätt honung och yoghurt. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll/kleta i smeten. Vill man kan man ha lite pumpafrön uppe på. Skjuts in i ugnen 45-60min.

 

     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback